2010. május 6., csütörtök

Német bürökrácia-Vissai: 1-0

Visszavágó: majd mikor nem esik az eső.

Az egész úgy kezdődött, hogy aki idejön a németekhez, és egy héten belül nem jelenti be az illetékes hivatalnál, hogy ő itt lakik, azt pénzbírsággal jutalmazhatják, valamint tíz év szigorított fegyházra is ítélhetik. Ezt jellemzően német nyelvű weboldalakon tudatják a jónéppel; amelyik oldalon lehet más nyelvet, például az oly kevesek által beszélt angolt választani, az rögtön átvált turista üzemmódba, és ahelyett, hogy elmondaná, hogy a pöcsmögbe tudok regisztrálni Hannoverbe, azt közli velem, hogy mely látványosságokat kötelező megnéznem és hogy miért jobb a hetijegy tíz napijegynél (a tyúknyakakról nem is beszélve). Egy magyar oldalról (ami szerint 3 havi tartózkodás után van csak erre szükség) viszont sikerült lelesnem, hogy a méltán sokat emlegetett Freizügigkeitsbescheinigung az, ami nekem kell (hej, haj, édesanyám is mindig mondogatta: "lányom, ha Németországba mégy, Freizügigkeitsbescheinigung nélkül el se indulj"), itt viszont elakadtam, illetve megtorpantam pár percre, mert van itt Neues Rathaus és Altes Rathaus is, és vajon melyik kell nekem?

Egy németül rettentő jól tudó barátom segítségével (hümm... itt most egy kicsit eltúloztam a saját szerepemet) sikerült kideríteni, hogy nekem bizony egy Meldschein nevű nyomtatvány kell, amit beszerzek egy Bürgeramtban, hazahozom, kitöltöm, aláíratom a lakás tulajdonosával (gondolom, hogy rendes, tisztes bérlő vagyok), majd leadom a Bürgeramtban, akik majd továbbítják ezt a következő hivatalnak, akik már tényleg nem tudom, hogy mit tesznek vele, de a lényeg biztos az, hogy a nyomtatvány és az ügyintézők is jól mulassanak közben. Egy további linkről kisasoltam, hogy melyik a hozzám legközelebb eső Bürgeramt (alig 2,8 km - az még szinte szomszéd), és elhatároztam, hogy megpróbálom én ezt az Elp nélkül is, sőt, kérek neki is egyet, hogy fog ámulni és bámulni, hogy én még ilyet is tudok! Felírtam a kulcsszavakat egy darab papírra, és vártam a megfelelő alkalomra.
Az meg csak nem jött. Ahogy teltek-múltak a napok, egyre lejjebb adtam az elvárásaimat (kezdetben például még feltétel lett volna, hogy 15 C fok legyen odakint, meg hogy a szél ne fújjon 50km/h-nál erősebben). Ma ugyan 8-9 C fok van odakint, és erősen felhős az ég, és reggel esett is az eső, de (gondoltam én, a balga) reggel óta nem esett, most meg már mindjárt délután kettő van, csak nem lesz baj. Felkaptam a bukósisakot, kulcsokat, és nagy bátran elindultam.
Elfeledkeztem azonban a lépcsőházi kapcsolóról. Ami a szelet vezérli. Mire leértem, kellemes őszi szél fújdogált. Sebaj, gondoltam én, nincs messze, vastag pulóver van rajtam, mi bajom lehetne.

Megtaláltam a Bürgeramt, beslattyogtam, céltalanul kóvályogtam egy percet*, majd húztam egy számot az automatából (egy piros doboz, rajta valami német felirattal; nagyon bíztam benne, hogy a felirat jelentése "Kérjük, húzzon sorszámot" és nem "Kérjük, itt nyomja meg, ha Ön terrorista"), és döbbenten meredtem a cetlire: én voltam a 230-as, és épp akkor szólították a 200-as versenyzőt. Ejnye. Felfigyeltem azonban egy információpult szerű pultra, ahova csak sorba kellett állni, és alig hárman voltak előttem. Szuper. Sorra kerültem, és - felvillantva hihetetlen sebességgel gyarapodó szókincsemet - próbáltam azt mondani, hogy én Meldscheint szeretnék. A nőci (saját bevallása szerint csak németül beszél) elmagyarázta, hogy húzzak számot és várjam ki a soromat, odabent elintézik, meg én egyébként is anmeldungot akarok (gondolom, a Borg is így kezdte az oviban; hallás után erre gondoltam legalábbis), és hiába kérdeztem, hogy nem kell-e nekem valami papír, amit hazaviszek és kitöltök, ragaszkodott a számhúzáshoz. Annyit még megtett értem, hogy elkérte a személyimet és megnézte, hogy benne vagyok-e a Rendszerben (mert nem értettem azt az anmeldung vagy mifene szót), de nem voltam. :)
Vert seregként indultam kifele, de akkor hirtelen napsugár tört át a sűrű felhőzeten: a mögöttem sorbanálló házaspár hölgytagja tört angolsággal próbált a sorszámtépő automata felé kormányozni. Le is csaptam rá, hogy akkor hogy is van ez a nyomtatvánnyal, akkor mégse kell? Szerinte nem. Hmmm, jó. Nem értette, hogy miért indulok kifelé, ha egyszer van sorszámom és elméleti akadálya nincs a regisztrációmnak, de mutogattam az ablakra, hogy elkezdett esni, és a bukósisakból biztos kitalálta, hogy biciklivel vagyok. Neki is szívélyes köszönömöt mondtam, majd hazafele vettem az irányt.

Na az a 2,8 km, amit a googlemaps mondott, az a legrövidebb útvonalra vonatkozik (ahol nagy valószínűséggel eltévedtem volna a kis utcák közt), és egyáltalán nem veszi figyelembe az uralkodó szélirányt. Kénytelen voltam északnyugatról, laposkúszásban megközelíteni az utcánkat, mert az első három kis utcán, amin mentem volna, olyan erősen fújt szembe a szél, hogy elindulni is alig tudtam, nemhogy tekerni, mégis, mikor már a másodfőutcán tekertem (ahol szintén szembefújt az eső és a szél... mindenütt szembefújt, persze nem tudom, miért vagyok ezen annyira meglepődve), olyan vizes voltam, hogy "most már úgyis mindegy" felkiáltással leálltam a lottózónál, hogy beváltsam az Elp múlt heti szelvényét (9,8€-t nyert.) Míg bent voltam, az időjárás figyelme másik célpontra terelődhetett, mert elállt a szél. Egy szót se szóltam, csak tekertem, ahogy bírtam, és végül akkor kezdett el megint fújni, mikor már alig ötven méterre voltam a kaputól. A bicikli kikötésekor már majdnem elkezdtem vacogni, úgyhogy felspuriztam a harmadikra (ha nem lóg a hátamon háromszor négy kilónyi IKEA polc, és nincs a hónom alatt két bedobozolt fiók, egész gyors vagyok már), átvedlettem szárazba és most a takaró alatt lapítok.
Majd ha jobb idő lesz, megpróbálom még egyszer. Feltéve, hogy tényleg anmeldung kell nekem. (Igaz, a magyar bürökrácia sok tekintetben elmarad a német mögött, de mégis logikusnak tűnik, hogy valamivel bizonyítanom kell, hogy a bemondott címen törvényesen tartózkodok.)

*Valami bevándorlási részlegen jártam, és összesen két felirat volt angolul is kiírva: hogy hol található a vécé, meg hogy ha valaki bizalmasan szeretne beszélgetni az ügyintézővel, akkor arra van egy külön szoba. Mondjuk a vécé az tényleg fontos. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése