2010. május 3., hétfő

Polak, Węgier, dwa bratanki

Ennyi, gyerekek. Kettő darab két decis pohárka, és mégis...

A lengyel vendéglő a másodfőúton az nem vendéglő, hanem bolt. Azért mentem oda, mert hátha tartanak tejfölt egyes főételekhez, netán mellé, és talán ha elég jól adom a Csizmás Kandúr-féle nézést, megszánnak nettó három kanálnyival. Erre jobban is megnézem a feliratot, és "specialitások" a második szó.
A lengyel eladónőnek elmagyaráztam, hogy ez "tejföl", tudja-e? Mondja nem, ez "sahn". No de lengyel sahn, nem igaz? De igaz. 1.18€ lesz. Akkor már nagyon gyanakodva nézett rám (talán nem kellett volna örömtáncot lejteni a hűtőpult előtt?), szóval kiköhögtem a lóvét és elhúztam.

Micsoda szerencse, hogy elolvastam pár éve a "tejföl" szócikket wikipedián, és rögzült bennem, hogy Magyarországon kívül mely ország nagy tejfölforrás. Oké, egy ideig a crème légère vagy nagytestvére, a crème fraîche is megteszi, de míg haza nem érek és el nem kezdem a (minden bizonnyal virágzó) tejföl-csempészút kiépítését, időnként megfordulok majd a lengyel specialitások boltjában.

Ja, el is felejtettem mondani: ha végre elkészül a konyhánk, megpróbálok Túró Rudit gyártani (persze nem az igazit, csak ahhoz nagyon hasonlót). Állítólag meg lehet csinálni. A hamburgi hazámfiának támadt ez a nagyszerű ötlete, amit megspékelt azzal is, hogy lehetne fehércsokival borítani, meg aprított mandulával... Pedig tudhatta volna, hogy már az alapötletnél megfogott. :)

6 megjegyzés:

  1. ez jó tejföl, ezt ettük lengyelországban mi is - szerintem jópár itthoni márkánál jobb. Annyi a potenciális veszély (mertugye mi simán belefutottunk), hogy amit tök ugyanígy hívnak, csak 30%-os, az a főzőtejszín (kedves kollega szemüveg nélkül vásárolt, de becsületére legyen mondva, azzal is megette a csirkepörit...)

    VálaszTörlés
  2. Jó bizony, a 20%-os csupor már a múlté. :)

    Túró-féleséget lehet kapni, igazit még nem láttam. Tejfölkeresés közben belefutottam valami furába, ami olyasmi volt, mint amiből te (mármint Eszti) készítetted a pingvines falatkákat, csak másképp hívták. Lengyeléknél nem láttam, bár az igaz, hogy sietősen kellett távoznom. :) Legfeljebb az is szürkeimport lesz. :)

    VálaszTörlés
  3. lengyeleknél kéne legyen twaróg is, smietana-val és pirosarannyal kitűnő alap egy körözötthöz

    VálaszTörlés
  4. és ha már lengyelek: ha látsz, ki ne hagyd az instant céklalevest :)
    (barszcz czerwony instant, vagy valami ilyesmi, de barszcz mindenképpen)

    VálaszTörlés
  5. Oké, felírtam a twarógot is és az barszcz czerwonyt is. :)

    VálaszTörlés